19.02.2015

Един добър филм е сбор от чиста картина и звук.

Като оператор с вече над 15 години опит в заснемането на сватбени филми, отговорно мога да заявя, че едно от най-важните неща при заснемането и реализацията на сватбеният филм е качественият звук. Всъщност, аудиото записът е също толкова важен, колкото и самия визуален видео материал. Това е и причината големите продукции да назначават хора в екипите си, които се грижат само и единствено за качествения звук.

Качеството на картината, не е единствения важен елемент!

Професията звукооператор не е случайно възникнала. И тя по своето естество е съвсем различна от професията на видео оператора, осветителя и др. Тук, в България, сме свикнали да плащаме за професионална услуга 3 в 1: оператор, звукооператор, осветител и др. В съзнанието на пазаруващите видеоуслугата, Оператора е One-man-Show и трябва да се справи сам, разкъсвайки се на части. За съжаление обаче, това разкъсване е неползотворно, поради единствена проста причина – трите професии са абсолютно различни и зад всяка една от тях стои човек с дългогодишен опит и практика, тясно свързана с дадената професия. И тъй като все водим дълги и често недостигащи до съзнанието на потребителя на услугата разговори, които губят времето и на Клиента, и на моето, днес бих искал да ви разкажа малко повече за ЗВУКА при една видео – и постпродукция на един Сватбен филм.

За мое огромно съжаление, още не е измислена видеокамера с многофункционален МИКРОФОН, която ясно и отчетливо да записва качествен и ясен звук в различни условия, който да замени професията ЗВУКООПЕРАТОР. И то звук, който да бъде на изискуемото ниво за реализацията на качествен сватбен филм или каквато и да е била друга видеопродукция. Сред минусите на вградените микрофони и микрофоните от среден клас, които включват видеозаснемане без допълнителна опция ЗВУКООПЕРАТОР, са: ниската чувствителност и ниския битрейт на аудиото. Те улавят не само външните звуци, но и тези от работата на камерата: промяната на блендата и работа с контролните бутони на камерата, автофокусният мотор /ако операторът ползва и него в определена ситуация/ или мотора за zoom /ако обектива разполага с такъв/.
Съществуват и много други условия, свързани с амплитудата на звука като: големи помещения, събития на открито, помещения с високи и отворени тавани, помещения с над 30% – 40% остъкление, помещения с повече от един етаж, помещения с „разчупен“ дизайн, помещения с лоша акустика, участие на водещ, изпълнител, група по време на събитието; метеорологични условия и др.
При тези и много други обуславящи работата по звука условия, страничните шумове са неизбежни, и 100% основният звук не е достатъчно отчетлив и ясен.
Ето и един пример с важните моменти в заснемането на един сватбеният филм. Там, където има силен фонов шум /в ритуалната зала при сключването на граждански брак/, в 100% от случаите „извличавене“ на добър звук без допълнителна опция ЗВУКООПЕРАТОР, който персонално се занимава с улавянето на качествен и ясен звук е НЕВЪЗМОЖНО. Ситуацията е в пъти по-трудоемка, когато имаме налице така модерния напоследък „изнесен ритуал на открито“. Представете си само колко много са външните фактори, които влияят на звука. Със сигурност, ще чуете песента на вятъра, но не и длъжностното лице по Гражданско състояние. А какво остава за вашето съкровено ДА! и размяната на мили думи, които съпътстват тази церемония. Чистотата на звуковия запис, освен на самата картина, е от важно значение не просто за тази церемония. От важно значение е самото ви желание да споделите с поколенията този филм, в който Мама и Татко са създали едно Семейство. А какво по-реалистично от възможността децата ви да чуят истинските ви гласове и да получат реалната картина от този ден. И, когато в нежеланието ви да похарчите бюджет и за услугите на Звукооператор, сте получили видеопродукция с нечист звук, не е редно да се сърдите на Оператора. Както вече споменах по-горе, двете професии „покриват“ различни аспекти от изготвянето на бедъщата видеопродукция. Операторът има ясни и конкретни познания и по работата на всимки прилежащи професии, но по време на заснемането неговата грижа се ограничава до извличане на чиста картина. За звука се грижи звукооператора.
Друг основен проблем е и извличането на чист звук по време на Сватбеното парти в локацията на събитието. 60% от филма съдържа точно тази част. И тук звукът не е по-малко важен от този, който искаме да имаме по време на предшестващите събитийни елементи – церемонии, Welcome Drink и пр. А, ако говорим за сватбен обяд или вечеря на открито, то в този случай извличането на чист звук е още по-сложно действие. Звукът има способност да се рее във всички посоки, но рядко в микрофона на камерата.
Друг немаловажен фактор по време на събитието е не просто самото помещение, шатра, тераса и пр., но и силно премодулирания „надут до откат“ звук, който съсипа до голяма степен удоволствието на гостите. Всеки иска силна музика по време на партито, а микрофонът на камерата е като човешко ухо. Когато си близо до колоните на DJ, звукът премодулира. А когато си далеч, е тих. Т.е. Имаме наличие на тотално неравномерен звук – донякъде премодулиран, донякъде пълен със странични шумове; често по-заглушен и неясен. И всичко това зависи от горепосочените немаловажни фактори.
Използването на аудиорекордери и специализирани микрофони ще подобри качеството на вашето видео значително. И не просто ще имате много по-добра динамика на звука /добре изразени средни, високи и ниски честоти/, но и много по-силен и чист звук, отколкото ако се използва само вградения микрофон на камерата, който увлича изкривявания и шум в сигнала.

Ето и моя професионален съвет към вас

При предварителният разговор с оператора е задължително да повдигнете този въпрос и да се запознаете с различните опции, които студиото или оператора ще ви предложат относно звука на вашия сватбен филм.Разбира се, това струва пари! И няма как да е включено в стандартната оферта на оператора или студиото. Затова и 99% от професионалните оператори и студиа, предлагащи видеоуслуги, предлагат опции, които стойностно се различават. Вие решавате какво е важно за вас – само картина или картина и звук. Но, когато сте заплатили само за оператор, защото сте избрали по-ниския пакет от сборни услуги, тогава не е редно да има недоволство, свързано с нечист звук в продукцията. Изборът е бил ваш по време на преговорите за услугата!На фотографа заплащате за снимки, на оператора заплащате за заснемане на качествен сватбен филм с ясна картина, на Звукооператора заплащате за качествен звук. Това са професионалните услуги, от които обикновено Клиентите търсят. Ако не търсите професионална услуга, а просто цена, то тогава компромисите с вашия филм правите вие. Отговорността за това решение е на Клиента.Звукооператорът, както и оператора, имат необходимост от качествена професионална техника /която е много скъпа/ като: комплект микрофони, ветробрани, слушалки, рекордери и много други аксесоари. Необходим е и човек, който персонално застава зад тази техника, ангажирайки се да извлече възможно най-чистия звук за качествена постобработка на цялостния филм.Не на последно място, е много важно да проведете разговори с DJ на събитието, изпълнителите, групата, водещия и др., които ясно да коментират силата на звука. Звукът трябва да е ясен, а не силен /или по не прекалено силен/. Примерите са много. Проблемът е един – ЛОШ ЗВУК!Решението на проблема е ангажирането на ЗВУКООПЕРАТОР.При ангажирането на звукооператор, вие ще получите един професионален продукт, който с удоволствие ще гледате и слушате.

P.S.
Представете си да гледате STAR WARS с лош звук:) Разбира се, не го приемайте буквално!
Важно е всеки потребител на услугата да знае, че един добър филм е сбор от чиста картина и звук.
Христо Лазаров
/оператор/
HALDIGITAL97

Comments

comments

Видео заснемане , , , , , , , , , , , , , , , ,
За haldigital97

Оставете вашето мнение

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *